واژینیسموس چیست؟

در برخی از خانم ها، عضلات واژن ممکن است به طور غیر ارادی، گاها یا دائمی به هنگام تلاش برای دخول دچار انقباض شود.

به چنین شرایطی واژینیسموس می گویند.
واژینیسموس با واژه های مختلفی در فارسی تعبیر و تفسیر می شود.

برخی آن را دخول غیر ممکن می نامند و برخی از واژه هایی همچون ترس شدید به هنگام نزدیکی یا انقباض غیر ارادی واژن برای توصیف چنین شرایطی استفاده می کنند.

بروز این انقباضات مانع از دخول جنسی می شود یا این امر را برای فرد بسیار دردناک می سازد.

آیا در رابطه با رابطه جنسی چنین چیزی وجود دارد که واژن خیلی تنگ باشد؟

اگر رابطه جنسی برای شما دردناک است، شاید واژینیسموس داشته باشید و پاسخ سؤال بالا می‌تواند بله باشد.

واژینیسموس که توسط اسپاسم مداوم یا مکرر از قسمت بیرونی مهبل در زمان دخول شناخته می‌شود، می‌تواند فعالیت جنسی و معاینات پزشکی داخل واژن را غیرممکن کند.

در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

واژینیسموس چیست?

واژینیسموس

واژینیسموس با تحریک جنسی فرد تداخلی ایجاد نخواهد کرد اما می تواند از دخول و در نتیجه از رابطه جنسی کامل پیشگیری کند.

یک معاینه معمولی از لگن علت انقباض را نشان نخواهد داد زیرا در بروز چنین شرایطی هیچ ناهنجاری فیزیکی دخیل نیست.

اختلال یا ناتوانی جنسی هم در مردان و هم در زنان ممکن است رخ دهد و بسیاری از این شرایط اغلب قابل درمان هستند.

شما در ایجاد چنین مشکلاتی گناهکار نیستید و نباید بابت آن شرمنده باشید.

هر چند بروز چنین مشکلاتی می تواند با رابطه جنسی و کیفیت زندگیتان تداخل داشته باشد اما باز هم باید اعتماد به نفستان را حفظ کنید زیرا این مشکل درمان پذیر است.

علائم واژینیسموس می‌تواند در شدت آن متفاوت باشد.

برخی از خانمها قادر به برقراری رابطه جنسی هستند، اما در حین دردناک می‌کشند، در حالی که برخی دیگر قادر به استفاده از تامپون هستند، اما نمی‌توانند رابطه جنسی دخول کننده داشته باشند.

برای برخی، وارد کردن هر چیزی در واژن آنها غیرممکن است.

این یک بیماری جسمی‌است، یک بیماری تحریک شونده نیست، زیرا بسیاری از زنان مبتلا به واژینیسموس باز هم می‌توانند از طریق تحریک کلیتورال به ارگاسم برسند.

انواع واژینیسموس:

واژینیسموس اولیه

این شرایط زمانی رخ می دهد که فرد هرگز دخولی را تجربه نمی کند

واژینیسموس ثانویه

این موضوع هم زمانی دیده می شود که فرد یکبار دخول را تجربه کرده اما دیگر تکرار این دخول برایش امکان پذیر نیست.

چنین شرایطی معمولا به خاطر فاکتورهایی همچون جراحی ناحیه تناسلی، تروما یا آتروفی رخ می دهد.

برخی از خانم ها هستند که بعد از رسیدن به یائسگی با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

زمانی که سطح استروژن در بدن افت پیدا می کند، ناحیه واژن هم روانشناختی و کشسانی اش را از دست می دهد و همین امر باعث تجربه دخول دردناک، استرس زا و گاها غیر ممکن می شود.

چنین شرایطی می تواند در برخی از زنان به واژینیسموس منجر شود.

دیسپارونیا:

دیسپارونیا واژه ای پزشکی برای دخول  و نزدیکی جنسی دردناک است.

معمولا این شرایط با واژینیسموس اشتباه گرفته می شود اما دیسپارونیا می تواند به خاطر وجود کیست، بیماری التهابی لگن یا آتروفی واژن رخ دهد.

علل بروز واژینیسموس چیست؟

برای این شرایط همیشه دلیل واضحی وجود ندارد.

چنین مشکلاتی به سوء استفاده جنسی یا ترومایی که قبلا فرد تجربه کرده، دخول جنسی دردناک در گذشته یا فاکتورهای احساسی و عاطفی نسبت داده می شود.

در برخی از موارد پزشکان نمی توانند علت مستقیمی برای این شرایط بیابند.

برای تشخیص، پزشک تلاش می کند معاینه فیزیکی را انجام دهد و در مورد سابقه فعالیت های جنسی و مشکلات پزشکی تان سوال نماید.

این بررسی ها به او کمک می کند علل زمینه ای انقباضات را درک کند.

هنوز متخصصان نمی دانند دقیقا چند نفر در دنیا از واژینیسموس رنج می برند اما بروز چنین شرایطی خیلی رایج نیست.

هنوز کاملاً درک نشده که چرا واژینیسموس رخ می‌دهد، اما عوامل جسمی ‌و عاطفی زیادی وجود دارند که می‌توانند در ایجاد واژینیسموس نقش بازی کنند.

این عوامل شامل موارد زیر هستند:

• داشتن پیش فرضی از رابطه جنسی دردناک
  • تجربه اولین رابطه جنسی دردناک
  • سوء استفاده جنسی قبلی
  • فکر کردن به اینکه واژن شما برای رابطه جنسی خیلی کوچک است.
  • مشکلات روابط
  • ترس از بارداری
  • آسیب به واژن، مثلاً هنگام زایمان
  • داشتن درد در واژن و محیط اطراف آن

نشانه های واژینیسموس:

انقباض غیرارادی مهبل
واژینیسموس

سفت شدن بی اختیار و غیر ارادی عضلات واژن یکی از نشانه های اولیه چنین شرایطی است اما شدت آن بین افراد متفاوت خواهد بود.

در همه موارد، انقباض واژن باعث می شود دخول برای فرد دشوار یا غیر ممکن شود.

اگر شما هم به چنین شرایطی مبتلا هستید ممکن است نتوانید انقباضات  عضلات واژن را کنترل یا متوقف کنید.

واژینیسموس می تواند نشانه های دیگری همچون ترس از دخول و کاهش میل جنسی را به خاطر دخول دردناک در فرد ایجاد کند.

زنانی که با واژینیسموس دست و پنجه نرم می کنند اغلب حس سوزش یا خشکی را به هنگام ورود هر چیزی به واژن تجربه می نمایند.

فردی که چنین شرایطی دارد مجبور نیست برای همیشه  لذت بردن از فعالیت های جنسی را کنار بگذارد و خود را از چنین لذتی محروم سازد.

زنانی که انقباض غیر ارادی واژن دارند باز هم می توانند از لذت و شوق جنسی بهره ببرند و ارگاسم داشته باشند.

بیشتر فعالیت های جنسی اصلا نیازی به دخول ندارند. از جمله این فعالیت ها می توان به رابطه جنسی دهانی، ماساژ و… اشاره کرد.

تشخیص واژینیسموس چیست:

تشخیص چنین شرایطی معمولا با توضیح نشانه ها آغاز می شود. پزشک زمانی که برای اولین بار متوجه چنین مشکلی می شود سوالاتی را از بیمار می پرسد.

این سوالات درباره دفعات بروز مشکل و محرک های آن است.  پزشک تلاش می کند سوالاتی درباره سابقه فعالیت های جنسی بپرسد.

مهم ترین سوالی که پزشک برای تشخیص این شرایط می پرسد این است که آیا فرد در گذشته ترومای جنسی یا سوء استفاده جنسی داشته است یا خیر.

به طور کلی تشخیص و درمان چنین شرایطی نیازمند معاینه لگنی است اما زنانی که واژینیسموس دارند از معاینه لگنی می ترسند  یا به هنگام انجام این معاینه دچار اضطراب می شوند.

اگر پزشک تان معاینه لگنی را توصیه کرد می توانید با او مشورت کنید تا اینکار به بهترین و راحت ترین شکل ممکن برایتان انجام شود.

برخی از خانم ها ترجیح می دهند پاهایشان را برای معاینه لگنی باز نکنند و موقعیت فیزیکی دیگری را برای اینکار امتحان نمایند.

اگر بتوانید از یک آینه استفاده کنید و کاری که پزشک انجام می دهد را خودتان ببینید قطعا حس بهتری خواهید داشت و آرامتر خواهید بود.

زمانی که پزشک به وجود چنین مشکلی در شما شک می کند، معاینه را خیلی آرام انجام می دهد.

او پیشنهاد می کند دست یا ابزار پزشکی را خودتان هدایت کنید. شما هم می توانید از پزشک بخواهید هر گامی که در معاینه انجام می دهد را برایتان شرح دهد.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک به دنبال نشانه عفونت یا ترس شما هم خواهد بود.

در شرایطی همچون واژینیسموس ، علت فیزیکی برای انقباض عضلات واژن وجود ندارد.

این موضوع بدین معنی است که اگر شما به چنین شرایطی مبتلا باشید پزشک هیچ علتی برای نشانه ها نخواهد یافت.

واژینیسموس ممکن است در شرایط زیر رخ دهد:

• زمانی که دخول از طریق واژن انجام می شود.
  • زمانی که فرد تامپونی در واژنش قرار می دهد.
  • زمانی که فرد ناحیه نزدیک واژن را لمس می کند.

گزینه های درمانی:

واژینیسموس یکی از اختلالاتی است که می توان آن را درمان کرد.

درمان معمولا شامل آموزش، مشاوره و رواندرمانی و انجام تمرینات ورزشی است.

اگرچه شاید در جستجوی معالجه برای چنین مسئله شخصی مردد باشید، اما گزینه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

خوشبختانه، بیشتر زنانی که تحت این معالجه قرار گرفته اند می‌توانند درمان شده و زندگی جنسی خود را بازیابی کنند.

ورزش‌های کشش واژن

واژینال دیلاتورها (Vaginal dilators) دستگاه‌های مخروطی هستند که می‌توانند برای آرامش عضلات اطراف ورودی واژن و کشش آرام آن ناحیه مورد استفاده قرار گیرند.

این دستگاه‌ها در اندازه‌های مدرج در دسترس هستند، بنابراین روند کند و بدون درد است.

با گذشت زمان، واژینال دیلاتورها می‌توانند به عدم حساسیت در ناحیه کمک کرده و لمس واژن و اطراف آن توسط شما را راحت تر کنند، که در واقع برای افرادی که در مورد رابطه جنسی فوبیا دارند ایده آل است.

سکس تراپی و مشاوره:

معمولا پزشک از روش های آموزشی که شامل بررسی آناتومی بدن و اتفاقاتی که در طول تحریک یا دخول جنسی رخ می دهد است.

شما باید در مورد عضلاتی که در واژینیسموس دخیل هستند هم اطلاعاتی به دست آورید.

اینکار به شما کمک می کند کارکرد بخش های مختلف بدنتان را درک کنید و ببینید بدنتان به شرایط مختلف چه پاسخی می دهد.

مشاوره هم می تواند بخشی از فرایند درمانی تان باشد. اینکار را می توان به تنهایی یا به همراه همسر انجام داد.

استفاده از توصیه های فردی که متخصص اختلالات جنسی است به شما کمک می کند شرایط بهتری را تجربه کنید.

تکنیک های آرام سازی و هیپنوتیزم هم می تواند به آرام شدن بدن و ایجاد حس آرامش به هنگام دخول کمک نماید.

متسع کننده واژینال:

برخی از پزشکان توصیه می کنند از متسع کننده واژینال تحت نظر فرد حرفه ای استفاده شود.

شما می توانید یک متسع کننده مخروطی شکل تهیه کنید و آن را در واژن تان بگذارید.

متسع کننده به تدریج بزرگ تر می شود. اینکار به عضلات واژن کمک می کند کشیده شوند و انعطاف پذیر گردند.

برای افزایش صمیمیت می توانید از کمک همسرتان هم بهره مند شوید .

بعد از اینکه دوره درمانی با این وسیله را کامل کردید می توانید دوباره مقاربت جنسی را با همسرتان آغاز نمایید.

تمرینات کگل چیست :

ورزش‌های کگل (Kegels) تمریناتی برای کف لگن است که باعث تقویت ماهیچه شرمگاهی‌ دنبالچه‌ای (pubococcygeal) می‌شود.

این تمرینات با جدا کردن عضلات مورد استفاده برای متوقف کردن جریان ادرار، سفت شدن و آزاد سازی انجام می‌شوند.

ورزش‌های كگل نه تنها می‌توانند به واژینیسموس كمك كنند و هم لذت جنسی را افزایش دهند، بلكه می‌توانند در جلوگیری از بی اختیاری ادرار با افزایش سن كمك كنند.

برای انجام تمرینات کگل، به طور مداوم عضلات کف لگن را سفت کرده و شل نمایید.

اینکار به کنترل واژن ، رکتوم  و مثانه کمک می کند. هنگامی که ادرار می کنید می توانید موقعیت این عضلات را بیابید.

بعد از اینکه دفع ادرار را آغاز کردید جلوی جریان آن را بگیرید.

برای اینکار از عضلات کف لگن باید استفاده کنید. در این شرایط حس سفت شدن را در این بخش از بدن خواهید داشت.

این بخش شامل عضلاتی است که به عنوان یک گروه حرکت می کنند.

پس همزمان با هم منقبض می شوند و سپس شل می گردند.

انجام این تمرینات به شما کمک می کند زمانی که عضلات منقبض و شل می شوند را کنترل نمایید. برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید:

• مثانه تان را خالی کنید
  • عضلات کف لگن را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید
  • عضلات تان را شل کنید و تا ۱۰ بشمارید
  • این چرخه را ۱۰  مرتبه و سه بار در روز تکرار کنید

برای اینکه بتوانید با موفقیت عضلات کف لگن را تقویت کنید زمانی که در حال انجام این تمرینات هستید از شکم، ران یا سایر بخش ها کمک نگیرید.

چگونه با واژینیسموس زندگی کنیم؟

اختلالات جنسی می تواند تاثیر بدی بر روی روابط شما بگذارد. به همین خاطر برای حفظ رابطه تان باید به سراغ درمان های موجود بروید.

به خاطر داشته باشید که شما مقصر بروز چنین شرایطی نیستید و نباید خجالت بکشید.

در مورد احساسات و ترسی که دارید با همسرتان صحبت کنید.

پزشک یا درمانگر روش هایی را برای غلبه بر این شرایط در اختیارتان قرار می دهد.

بیشتر افراد می توانند از شر این موضوع خلاص شوند و زندگی جنسی شادی را تجربه نمایند.

درمان به کمک فردی که در حوزه سکس تراپی متخصص است هم می تواند مفید باشد.

بهتر است به هنگام دخول جنسی از روان کننده استفاده کنید یا موقعیت های خاصی را که با آن راحت هستید امتحان نمایید.

تجربه کردن و یافتن روش هایی که برای شما و همسرتان مفید است می تواند از ناراحتی تان بکاهد.

درمان

درمان شخصی و رابطه‌ای می‌تواند به افراد و زوجین کمک کند تا دلایل روانشناختی واژینیسموس را درک کنند و در ایجاد راهکار تلاش کنند تا زن هنگام داشتن رابطه جنسی راحت تر باشد.

در حالی که درمان می‌تواند کمک کند، توجه به این نکته مهم است که برخی از زنان مبتلا به واژینیسموس بدون داشتن رابطه جنسی روابط بسیار صمیمی‌و دوست داشتنی دارند.

به چه پزشکی مراجعه کنیم ؟‌

برای درمان ءزشکی بیماری واژینیسموس یا انقباض غیرارادی مهبل باید به سکس تراپ مراجعه کرد .

منبع

verywellhealth