مدیریت حملات هراس در دوران بارداری

حملات هراس در دوران بارداری

اختلال هراس اختلال اضطرابی است که شامل حملات ترس و وحشت مداوم و غیر منتظره است. این حملات به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و احساس ترس، اضطراب، عصبی بودن و دلهره را ایجاد می‌کند. علائم عاطفی حملات وحشت معمولاً همراه با احساسات جسمی ‌مانند ضربان قلب سریع، درد قفسه سینه، سبکی سر، لرزش، حالت تهوع و بی حسی یا گزگز احساس می‌شود.

مبتلایان به اختلال هراسی که باردار می‌شوند ممکن است در مورد تأثیر بارداری بر علائم آنها احساس نگرانی کنند. در طی مطالعات تحقیقاتی متفاوت، تعدادی از تحقیقات نشان دادند که حملات هراس در دوران بارداری افزایش می‌یابد. در حالی که طبق سایر مطالعات زنان باردار کاهش علائم هراس و اضطراب را گزارش می‌دهند.

برای آشنایی با راهکارهای مدیریت حملات هراس در دوران بارداری در ادامه مطلب با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

تعیین اینکه آیا حملات هراس و سایر علائم مربوط به اضطراب قطعاً در دوران بارداری تشدید می‌شود امکانپذیر نیست.

با این وجود، مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای مقابله با علائم خود در دوران بارداری و بعد از آن انجام دهید.

نکاتی برای مدیریت حملات هراس در دوران بارداری

حملات هراس در دوران بارداری

اگر نگران بارداری و اختلال هراس هستید، نکاتی که در ادامه آورده شده در مورد نحوه کنترل حملات هراس در دوران بارداری می‌تواند به شما کمک کند.

ابتدا با پزشک خود مشورت کنید

وقتی صحبت از بارداری می‌شود، به نظر می‌رسد که همه داستان‌های شخصی و نظرات ثابت قدم خود را دارند.

به عنوان مثال، شما ممکن است خواهری داشته باشید که تجارب بارداری خود را به اشتراک بگذارد و به شما مشاوره دهد که از چه غذاهایی خودداری کنید یا شاید عمه ای داشته باشید که دوست دارد داشتان‌ها و حکایات مادران باردار قدیمی‌ را برای شما تعریف کند.

صرف نظر از هر گونه توصیه از دیگران، همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

به پزشك خود اطلاع دهيد كه در مورد داشتن علائم اختلال هراس در دوران بارداري و بی قراری ناشی از آن نگراني داريد.

پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند واقعیت‌ها را از بین داستان‌هایی که شنیدید نتیجه گیری کنید. وی همچنین برای بررسی کامل گزینه‌های درمانی در دوران بارداری، از جمله خطرات احتمالی و مزایای داروها برای اختلال هراس، شما را آگاه خواهد کرد.

به یک روانپزشک مراجعه کنید

استفاده از خدمات روان درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا حملات هراس خود را در دوران بارداری بهتر کنترل کنید.

اولین جلسه درمانی شما شامل صحبت درباره علائم، سابقه پزشکی و عوامل استرس زای فعلی شما خواهد بود.

از طریق فرایند درمانی، شما درک بهتری از علائم خود پیدا خواهید کرد و راه‌هایی برای کنار آمدن با شرایط خود ایجاد خواهید کرد.

همچنین درمانگر شما می‌تواند از انواع آموزش روانشناختی همچون طرحواره درمانی برای کمک به شما در درک علائم خود استفاده کند.

دانش و پشتیبانی ارائه شده از طریق درمان می‌تواند به کاهش ترس مربوط به علائم شما کمک کند و حس کنترل حملات هراس در دوران بارداری را به شما بدهد.

درمان شناختی-رفتاری (CBT) یکی از رایج ترین اشکال روان درمانی است. CBT تلاش می‌کند افکار و رفتارهای منفی را به سمت درک و عملکرد سالم تر سوق دهد.

به عنوان مثال، شما ممکن است افکار ایجادکننده اضطراب مانند “آیا اضطراب من بر بارداری من تأثیر می‌گذارد؟”

یا “آیا وقتی دچار حمله وحشت می‌شوم کودک ناراحت می‌شود؟” چنین افکاری ممکن است باعث افزایش احساس ترس، اضطراب و وحشت شود.

از طریق CBT می‌توانید یاد بگیرید که این نوع الگوهای تفکر را به الگوی مثبت تر و کم استرس‌تر تغییر دهید. تکنیک‌های آرام بخشی نیز اغلب از طریق فرایند CBT آموخته می‌شوند.

استرس احساس شده در سراسر بدن به دلیل اضطراب و وحشت را می‌توان با استفاده از تمرینات آرام سازی کاهش داد.

این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند یاد بگیرید چگونه، حتی در صورت اضطراب احساس آرامش کنید.

برخی از تکنیک‌های محبوب آرامش بخشی شامل تجسم هدایت شده، تکنیک‌های تنفس عمیق و آرامش عضلانی پیشرونده (PMR) هستند.

راهکارهای مفید برای مقابله با عوامل استرس زا در زندگی

وقت اضافی را صرف مراقبت از خود کنید

بارداری دورانی خاص در زندگی یک زن است که در این دوران او اغلب بیشتر نگران سلامت جسمی‌ و سلامتی خود است. صرف مقداری وقت اضافی برای مراقبت از خود می‌تواند به رفع برخی از استرس و اضطراب‌ها کمک کند.

اقدامات خودمراقبتی شامل هر فعالیتی است که می‌توانید برای تقویت سلامتی و بهزیستی کلی خود انجام دهید.

به عنوان مثال، فعالیت‌های مراقبت از خود می‌تواند شامل نوعی ورزش، تمرین مهارت‌های مدیریت استرس و استراحت کافی باشد.

با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد اینکه شرکت در چه فعالیت‌هایی برای دوران بارداری بی خطر است، صحبت کنید.

رابطه جنسی در دوران بارداری

یک سیستم پشتیبانی داشته باشید

داشتن عزیزانی که باید به آنها متوسل شوند می‌تواند در کنار آمدن با ترس و عدم اطمینان در مورد هراس، اضطراب و بارداری به شما کمک کند.

برای دوستان و اعضای خانواده معتمد در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنید و در صورت داشتن هر نوع شرایط اضطراری، آنها را در دسترس خود قرار دهید.

شاید نیازی نباشد که برای کمک به کسی زنگ بزنید، اما فقط با دانستن اینکه عزیزان در صورت نیاز به شما در دسترس هستند، می‌توانند اضطراب شما را کاهش دهند.

برای پس از زایمان برنامه داشته باشید

شاید در مورد افسردگی پس از زایمان شنیده باشید، اصطلاحی که برای توصیف زنان در هنگام بروز علائم افسردگی، مانند احساس ناامیدی و بی ارزشی، پس از تولد فرزندش به کار می‌رود. حتی آزمونهایی برای بررسی و شناخت این اختلال همانند آزمون روانشناختی افسردگی پس از زایمان در نظر گرفته شده است

به همین ترتیب، زنان مبتلا به اختلال اضطراب در معرض خطر افزایش اضطراب پس از زایمان هستند.

احساس عصبی بودن، ترس و انزوا برای مادران با کودکان تازه متولد شده معمول است.

خوشبختانه با مقداری آمادگی می‌توان از افزایش اضطراب و علائم مربوط به وحشت جلوگیری کرد.

حتی اگر بعد از زایمان برای اکثر خانم‌ها زمان پرمشغله‌ای است، مهم است که شما در مورد اختلال هراس خود با پزشک و یا درمانگر خود پیگیری کنید.

کار در مورد اهداف برنامه درمانی خود، مانند کنترل اضطراب، کنار آمدن با حملات هراس و مقابله با تنهایی را ادامه دهید.

داشتن یک برنامه بعد از زایمان می‌تواند به شما در حفظ پیشرفت در مسیر بهبودی کمک کند.