نقد و بررسی روانشناختی فیلم سینمایی پرواز (Flight 2012)

نام فیلم: پرواز – Flight

ژانر: درام

کارگردان: Robert Zemeckis

ستارگان: Denzel Washington, Don Cheadle, Nadine Velazquez

محصول کشور: آمریکا

سال انتشار: ۲۰۱۲

امتیاز: ۷٫۳ از ۱۰

مدت زمان: ۲:۱۸:۳۵

خلاصه داستان: داستان فیلم سینمایی پرواز (Flight 2012) در رابطه با خلبانی است که به تازگی از یک سانحه هوایی جان سالم به در برده است، در همین راستا تحقیقاتی در رابطه با علل سقوط هواپیما صورت می گیرد و …

در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

هشدار: لازم به ذکر است که با خواندن این مطلب شاید فیلم اصلی دیگر جذابیتی برای شما نداشته باشد.

درباره منتقد

دکتر رندی لد دیرینگ ( Ronda L. Dearing ) به عنوان یک روانشناس بالینی آموزش دیده است و در حال حاضر به عنوان یک محقق ارشد پژوهشی در موسسه تحقیقات اعتیاد، دانشگاه بوفالو کار می کند.

تحقیقات اغلب در زمینه سوءمصرف الکل و نوشیدنی های الکلی می باشد که در این زمینه نیز چند جلد کتاب را به نگارش در آورده است.

داستان این فیلم در رابطه با خلبانی به نام “ویپ ایت” (دنزل واشنگتون) است.

او یکی از خلبانان و قهرمانان جنگ بوده که متاسفانه حالا دچار اعتیاد به مصرف مواد مخدر و الکل شده است.

ویپ پس اتمام دوره جنگ به یک خلبان تجاری تبدیل شده و حالا ادامه داستان…

فیلم سینمایی پرواز (Flight 2012)

داستان از آنجا شروع می شود که ویپ بعد یک شب مستی سنگین در اتاق هتل به همراه یکی از خدمه پرواز (معشوقه خود) از خواب بیدار می شود؛ حال ویپ قصد دارد تا با کشیدن چند خط کوکائین از عوارض مستی خود بکاهد و خود را برای پرواز با هواپیما آماده کند.

حالا وی قصد دارد تا یک پرواز بر فراز اورلاندو، فلوریدا، آتالانتا و در نهایت جورجیانا را رهبری کند، پروازی که علاوه بر ۶ نفر خدمه هواپیما دارای چندین نفر مسافر نیز می باشد و قرار است که ۵۲ دقیقه به طول بی انجامد.

حالا ویپ ایت پس از گذراندن چندین ساعت مستی و کشیدن چند خط کوکائین بر روی صندلی خود نشسته و در حال صبحت با مسافران و دادن اطلاعات لازم درباره سفر به آنهاست.

حال کارگردان صحنه نوشیدن نوشیدنی توسط ایت را به تصویر می کشد، آرامش قبل از طوفان!

سینمایی پرواز

و حالا سقوط آزاد هواپیما با سرعت به سمت زمین سقوط می کند و در جا دو نفر از خدمه پرواز و ۴ نفر از مسافران جان خود را از دست می دهند.

در ادامه خواهیم دید که مصدومان به بیمارستان منتقل می شوند و دادگاهی برای شناخت عوامل سقوط و مسئولین این فاجعه تشکیل می شود.

پس از بررسی های فراوان مشخص می شود که به علت نقص فنی هواپیما و ایرادات وارده علت سقوط مشکل مکانیکی هواپیما بوده و حتی ۱۰ نفر از خلبانان خبره نیز اظهار می کنند که در این شرایط قادر به فرود موفقیت آمیز هواپیما نخواهند بود.

یک رویداد فاجعه بار که نه می شد از آن فرار کرد و نه اینکه جان سالم از آن به در برد؛ ویپ در حال مستی موفق شده بود جان افراد بسیاری را نجات دهد!

دروغ هایی بزرگ و پیامد های آن

حالا تقریبا ۱۳ ماه از سقوط هواپیما گذشته و ویپ با لباس زندان درکنار سایر زندانیان درحال گذراندن جلسات درمان خود است.

او شروع به حرف زدن درباره خود می کند: بنظرم زندگی من به اخر رسیده، من یک دروغ گو بودم، ای کاش دروغ نمی گفتم و …

ویپ به کلی از کار خود پشیمان است و بررسی ها نشان داده اند که وین در حین پرواز با هواپیما مست و نشئه از از مصرف کوکائین بوده است.

حالا او با عواقب ناگوار اعمال خود مواجه شده، البته او قبلا هم تاوان های گزافی را در رابطه با سبک غلط زندگی خود داده بود، ترد شدن توسط همسر و همچنین فرزندان.

می توان گفت که حالا ویپ دچار یک دگرگونی دراماتیک شده است؛ مجموعه ای از اتفاقات ناگوار در زندگی دست به دست هم داده اند تا این رخداد در زندگی ویپ به وقوع بپیوندد.

به گفته دکتر تاکر و همکارانش “برخی رفتار ها و تعاملات در طول مدت زمان طولانی سبب بروز برخی تغییرات ناگهانی و به نوعی کوانتمی می شوند” به عنوان مثال فرد به یکباره تصمیم به ترک اعتیاد می گیرد.

سینمایی پرواز

قطعا هر فردی در طول زندگی خود با حوادث رنج آور و نا گواری مواجه خواهد شد که ممکن است مسیر زندگی وی را تغییر دهند، شاید این حوادث مانند سقوط هواپیما نباشند، اما قادر تا تحولی عظیم را در زندگی فرد ایجاد کنند.

ویپ پس از چند روز ترک دوباره مصرف الکل را شروع می کند و با فردی جدید آشنا می شود، اما به دلیل رابطه نا صحیح مدتی طول نمی کشد که این دوستی با مشکل مواجه شده و ویپ دوباره تنها می شود.

تردید

پس از تماشای فیلم بیننده با نوعی دوگانگی و تردید مواجه خواهد شد، سقوط هواپیما و اعتیاد خلبان یا کنترل هواپیما توسط او و اقدامات قهرمانانه که منجر به نجات جان تقریبا تمام مسافران شده است.

آیا او یک جنایتکار کار است یا یک قهرمان؟

او با حالت مستی شروع به پرواز کرد اما هوایپما در اثر تقص فنی دچار سانحه شد.

شاید اگر ویپ در حالت عادی به سر می برد هیچکس جان خود را از دست نمی داد، اما او توانست جان ۹۶ نفر را از خطر حتمی مرگ نجات دهد.

اینجاست که قضاوت ها نصفه و نیمه باقی می ماند و بیننده درباره شخصیت ویپ و قضاوت درباره او دچار تردید می شود.

سینمایی پرواز

در طول فیلم نیز مشاهده خواهید کرد که شخصیت های فیلم هم درباره ویپ دچار تردید و احساساتی نقض خواهند شد،

به عنوان مثال او در مراسم تدفین Trina دچار عذاب وجدان وشده و عده ای او را مسئول این مرک می دانند، اما در ادامه فرزند یکی از مسافران به نزد ویپ آمده و از او برای نجات جان والدینش تشکر می کند.

قدرت اعتیاد

برخلاف سایر فیلم هایی که در رابطه با مصرف مواد مخدر و شرب مشروب ساخته شده اند، پرواز هیچ تمایلی برای نشان دادن ریشه های گرایش به مصرف این موارد ندارد، در اغلب فیلم ها شما مشاهده خواهید کرده که فرد معتاد به دلیل وجود برخی نقصان ها در دوران کودکی و یا اعتیاد پدر و مادر به این مواد، در بزرگسالی دست به انجام چنین اعمالی می زند، اما در این فیلم شما مشاهده خواهید کرد که حتی در ایده آل ترین زمان هم ممکن است فرد اعتیاد را شروع کند.

ویپ خود را متقاعد می کند که معتاد نیست و هر زمانی که مایل باشد قادر است تا مصرف خود را قطع کند، او اعتیاد خود را از دیگران پنهان می کند و خود را یک رهبر موفق جلوه می دهد، برای فهماندن این موضوع به دیگران نیز تلاش زیادی می کند، به عنوان مثال در قسمتی از فیلم او می گوید “من سابقا همسر و فرزندی داشتم اما امروز با هیچکدام از آنها حرف نمی زنم، چون من نوشیدن را انتخاب کرده ام” شاید این گفته نشان اختیار او باشد اما دلیل اصلی اعتیاد است.

در ادامه مشاهده می کنیم که ویپ چندین بار برای ترک مصرف الکل اقدام کرده که همه این موارد با شکست مواجه شده اند و این موضوع نشان می دهد که مصرف مشروب نه از روی اختیار بلکه از اعتیاد وی می باشد.

ایجاد تغییر

خلبانی یک از حساس ترین شغل ها در دنیاست و فرد برای پذیرفته شدن در این رشته می بایست آزمون ها سختی را پشت سر بگذارد.

در این فیلم از پرداختن به علل بروز این اعتیاد در خلبان خودداری می شود اما این سوال را در ذهن بیننده به وجود می آورد که آیا نوشیدن مشروب توسط خلبان، آنهم یک خلبان مسافر بری امری عادی؟

از سوی دیگر آیا این اعتماد به نفس بالا و تکبر در خلبانان امری عادی است؟

Big Book  نام یک داستان مربوط به یک سربازی آمریکایی در دوره جنگ ویتنام است که شباهت زیادی با شخصیت ویپ دارد، او نیز خلبانی است که به علت پرواز در حالت مستی، قانون فدرال را نقض کرده و مجرم شناخته شده است.

با این وجود هر دوی این فیلم ها سعی دارند تا این امر را چیزی طبیعی تلقی کرده و تماشاچی را نسبت به این موضوع قانع کنند.

یکی از دراماتیک ترین صحنه های فیلم زمانی است ویپ با مینی بار خود که پر است از انواع مشروبات الکی مواجه می شود؛ و اینجا زمانی است که او می بایست تصمیمی بزرگ بگیرد…

در آخر زمانی فرا می رسد که مسئولین بازرسی بطری های مشروب را در هواپیما پیدا می کنند و از ویپ درخواست می کنند تا درباره آنها توضیح دهد، اینجاست که خاطرات سفر دوباره برای او زنده می شود و معشوقه خود را به یاد می آورد…

منابع

Alcoholics Anonymous World Services. (2001a). Alcoholics Anonymous: The story of how
many thousands of men and women have recovered from alcoholism
(4th ed.). New
York, NY: Author.
Alcoholics Anonymous World Services. (2001b). Grounded. In
Alcoholics Anonymous: The
story of how many thousands of men and women have recovered from alcoholism
(4th
ed., pp. 522–۵۳۰). New York, NY: Author.

لطفا امتیاز دهید

آزمون های روانشناختی

آخرین مقالات سایت

چرا باور داشته باشیم ؟

پایش و سنجش آنلاین نتایج درمان

نوبت دهی آنلاین

آزمون های آنلاین روانشناختی معتبر

امکان مشاوره آنلاین از طریق وب

ارتباط با درمانگران عضو باور

نسخه دارویی آنلاین و یادآور پیامکی

تست افسردگی، اضطراب، استرس

تست زیر بر مبنای مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS-42 طراحی شده است و پاسخدهی به آن حدود 15 دقیقه زمان می برد.

ثبت نام جهت دسترسی بعدی شما به نتایج آزمونهایتان است.

تهیه و تنظیم: تیم تحقیق و توسعه باشگاه اعصاب روان هیربد