مهم ترین علائم ابتلا به افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یکی از خطرناک ترین اختلالاتی است که سلامت تازه مادران را تهدید می کند.

این اختلال به دلایل مختلفی در فرد ایجاد می شود و علائم مختلفی را نیز شامل می شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

بطور کلی اغلب مادران پس از به دنیا آوردن فرزند با انرژی دوچندان ادامه مسیر زندگی را در پیش می گیرند.

اما این نکته در اغلب افراد صادق است نه برای همه!

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان یک اختلال روانشناختی در برخی مادران است گاهی نیز ممکن خود را به شکل اختلالات پریناتال نشان دهد.

این احساسات می تواند برای مدت طولانی و حتی چندین ماه پس از زایمان نیز ادامه داشته و سلامت کودک را نیز به خطر بی اندازند.

تنها حمایت های احساسی و دوستان برای درمان کافی نیست

دوستان و خانواده شما نزدیک ترین افراد به شما به حساب می آیند پس این افراد قطعا در صدد کمک به شما اقداماتی را انجام خواهند داد.

به گفته کارن کلی من: (تعداد کمی از زنان بعد از زایمان متوجه بروز این اختلال در خود می شوند.

همچنین مشاوره های بی جا و نادرست اطرافیان نیز در تشدید این حالت و منزوی کردن آنها بسیار موثر است.

به کار بردن جملاتی مانند “همه مادران این احساس را تجربه کرده اند” و یا “از خانه بیرون برو” یا “یک سرگرمی پیدا کن” بیش از آنکه الهام بخش باشد افسردگی را در این افراد تشدید می کند.)

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، علائم افسردگی پس از زایمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• بروز اختلالات خواب
  • خستگی شدید
  • عدم توانایی برقراری ارتباط با نوزاد و یا در آغوش کشیدن او
  • عدم توانایی تمرکز
  • افکار منفی و یا فکر به آسیب رساندن به کودک
  • بروز اضطراب
  • احساس شرم، گناه، یا بی ارزش به عنوان یک مادر

از این هفت مورد می توان به عنوان شایع ترین علائم افسردگی پس از زایمان یاد کرد.

اما متاسفانه تعداد زیادی از مادران ممکن این اختلال را تجربه کنند اما به علت عدم آگاهی کافی و یا ننگ دانستن بیماری های روانشناختی سعی بر گذاشتن سرپوش بر بیماری خود داشته باشند.

این امر باعث تشدید بیماری و بروز عواقب خطرناک خواهد شد.

افسردگی پس از زایمان شایع تر از آنچه شما فکر می کنید!

برعکس باور عمومی افسردگی پس از زایمان یا PPD یک اختلال بسیار شایع است که ۸۵% مادران این علائم را پس از زایمان تجربه می کنند.

این علائم تا ۲ هفته بعد از تولد نوزاد خود را نمایان می سازند.

افسردگی پس از زایمان

البته اغلب مادران قادرند تا خود به خود این اختلال را درمان کنند.

تحقیقات کارن کلی من نشان می دهد:

• ۹۱٪ از تازه مادران، اندیشه ها و احساسات ترسناکی را در مورد مراقبت از نوزاد خود تجربه می کنند.
  • ۸۸٪ از پدر ها همچنین افکار ترسناکی مانند اضطراب، مخصوصا در مورد توانایی مراقبت از کودک خود را تجربه می کنند.

البته وجود این موارد یک امر عادی است در صورتی که این علائم بیش از دو هفته به طول بی انجامد لازم است خود را به پزشک معرفی کنید.

عدم پذیرش بیماری

به گفته سازمان CDC 8 تا ۱۹ درصد مادران پس از زایمان دچار افسردگی می شوند.

البته دلیل این درصد پایین عدم پذیرش بیماری توسط مادران است.

زیرا این درصد بر مبنای تعداد کسانی است که برای معالجه به مراکز پزشکی مراجعه کرده اند.

افسردگی پس از زایمان یک خطر بالقوه است که قادر است هر تازه مادری را مبتلا سازد.

از جمله سوالات متداولی که مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان از خود می پرسند:

آیا واقعا می توانم به آنها بگویم که احساس بدی دارم؟ آیا این بهترین زمان زندگی من نیست؟ و …

برخی از مادران قادرند تا احساسات خود را بپذیرند و برخی دیگر چهره ای شاد را از خود بروز دهند و آشفتگی خود را پنهان کنند.

کمک به افراد مبتلا

اغلب پزشکان و مدد کاران سوالات سولاتی را در این زمینه از فرد مبتلا می پرسند که اغلب افراد قادرند تا با دادن جواب های درست بیماری خود را مخفی کنند.

اما به به عقیده محققان این تعداد سوال کافی نیست!

کارن کلی من می گوید:

تعداد تعداد بسیار از افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان در جواب پزشک برای پی بردن به وضع عمومی خود دروغ گفته اند.

این مادران از عدم احساس شعف خود نسبت به به دنیا آمدن فرزندشان احساس شرم می کردند و سعی در پنهان کردن آن داشته اند.

درمان افسردگی پس از زایمان

درمان افسردگی پس از زایمان یک چارچوب مشخص دارد که جزئیات آن برای درمان هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

لازم تا برای درمان نقاط قوت فرد مورد نظر خود را بیابید و از آنها برای درمان وی بهره ببرید.

با تمرکز بر توانایی ها و نقاط قوت هر مادر فرآیند درمان وی بسیار آسان و سریع تر پیش خواهد رفت.

ابتدا لازم است تا از فضای مناسب برای درمان استفاده کنید.

لازم است تا این فضا احساس امنیت و آرام را برای بیمار ایجاد کند، یک فضای کاملا باز و راحت.

زمانی بهترین درمان صورت می گیرد که فرد بیمار خیلی راحت و بدون پنهانکاری یا ریا مشکلات خود را بازگو کند.

در این زمان پزشک معالج به خوبی در جریان بیماری و یا روند درمان قرار خواهد گرفت.

به گفته کارن بهترین روش درمان، آموزش نحوه داشتن ثبات به فرد بیمار است.

سایر منابع

برخی کتاب ها که در این زمینه می توانند به شما کمک کنند:

از جمله بهترین منابع و کتب راهنما برای پدر و مادرانی که به تازگی صاحب فرزند می شوند می توان به “خلق زنان” یا Women’s Moods اشاره کرد.

همچنین کتاب های آموزشی کارن کلی من نیز در این زمینه می توانند بسیار تاثیر گذار باشند.

افسردگی پس از زایمان یک اختلال شایع است اما با تشخیص به موقع و مراجعه به روانشاس و یا یک مشاور خوب به سادگی قادر به درمان آن خواهید بود.

منابع:

کتب به چاپ رسیده توسط کارن کلی من:

• Tokens of Affection: Reclaiming your Marriage After Postpartum Depression
  • The Art of Holding in Therapy: An Essential Intervention for Postpartum Depression and Anxiety 1st Edition by Karen Kleiman
  • Therapy and the Postpartum Woman: Notes on Healing Postpartum Depression for Clinicians and the Women Who Seek their Help
  • The Postpartum Husband: Practical Solutions for Living with Postpartum Depression

سایر کتب:

• Cognitive Behavioral Therapy for Perinatal Distress (for clinicians) by Amy Wenzel with Karen Kleiman
  • Women’s Moods: What Every Woman Must Know About Hormones, the Brain, and Emotional Health by Deborah Sichel and Jeanne Watson Driscoll
  • Organizations and Articles
  • ۲۰۲۰ Mom Project