مزایای روانشناختی جالب موسیقی

گوش دادن به موسیقی سرگرم کننده است، اما آیا ممکن است مزایای سلامتی نیز داشته باشد؟ موسیقی منبع لذت و رضایت است، اما تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که موسیقی مزایای روانشناختی مختلفی نیز دارد. در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

اثرات روانشناختی موسیقی بسیار قوی‌تر و گسترده‌تر از آنچه که فکر می‌کنید است. روانشناسان معتقدند موسیقی درمانی باعث ارتقای سلامت عاطفی، مقابله با استرس و ارتقاء روانشناختی و روانشناختی در افراد می‌شود. در ادامه به بررسی مزایای بالقوه موسیقی بر سلامت روان می‌پردازیم.

موسیقی به مدیریت درد کمک می‌کند

تحقیقات نشان داده است که موسیقی در مدیریت درد بسیار مفید است طبق مطالعه ای افرادی که فقط یک ساعت در روز به موسیقی گوش می‌دادند، درد کمتری احساس می‌کردند. در مطالعه‌ای دیگر، یک گروه از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا (بیماری عضلانی) یک بار در روز به مدت چهار هفته موسیقی گوش می‌دادند و یک گروه دیگر از این بیماران هیچ موسیقی گوش نمی‌دادند، در پایان دوره چهار هفته، کسانی که به موسیقی گوش داده بودند، هر روز احساس درد و افسردگی کمتری حس می‌کردند، چنین نتیجه ایی نشان داد که موسیقی درمانی ابزاری مهم در درمان دردهای مزمن است.

موسیقی فشار روانشناختی را کاهش می‌دهد

مزایای موسیقی

مدتها پیش ثابت شده است که موسیقی می‌تواند به کاهش یا مدیریت استرس کمک کند. مخصوصاً موسیقی‌هایی که برای تسکین ذهن و ایجاد آرامش به وجود آمده‌اند. خوشبختانه گوش دادن به موسیقی می‌تواند راهی مؤثر برای مقابله با استرس باشد.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت، شرکت کنندگان در آزمایش تنش روانشناختی و اجتماعی شرکت داده شدند. بعضی از شرکت کنندگان به موسیقی آرامش بخش گوش می‌دادند، بعضی دیگر به صدای آب گوش می دادند و بقیه به هیچ چیزی گوش نمی‌دادند.

نتایج تحقیقات نشان داد که گوش دادن به موسیقی تأثیر بسزایی بر کاهش استرس انسانی، بویژه بر روی سیستم عصبی دارد. کسانی که به موسیقی گوش می‌دادند با کاهش استرس بیشتری رو به رو بودند.

موسیقی به شما کمک می‌کند کمتر بخورید

یکی از شگفت انگیزترین مزایای روانشناختی موسیقی این است که به عنوان ابزار مفید کاهش وزن می‌شود از آن استفاده کرد. اگر سعی در کم کردن وزن خود دارید، گوش دادن به موسیقی در فضایی تارک و کم نور شما را به هدفتان می‌رساند.

موسیقی به خواب بهتر کمک می‌کند

بی خوابی مشکلی جدی است که بر تمام افراد با سنین‌های مختلف اثر می‌گذارد. در حالی که روش‌های بسیاری برای درمان این مشکل و همچنین سایر اختلالات رایج خواب وجود دارد اما تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی‌های کلاسیک راه حلی مطمئن، موثر و مقرون به صرفه برای حل مشکل بی خوابی است و می‌تواند به عنوان استراتژی آسان و مطمئن برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار گیرد.

موسیقی باعث کاهش علائم افسردگی می‌شود

محققان دریافتند که گوش دادن به موسیقی، درمانی مطمئن و مؤثر برای انواع اختلالات، از جمله افسردگی است. در طی مطالعه‌ای که در مجله جهانی روانپزشکی منتشر شد نشان داده شد که موسیقی علاوه بر کاهش افسردگی و اضطراب، بیماری‌هایی مانند دمانس، سکته مغزی و بیماری پارکینسون را نیز تا حدودی درمان می‌کند.

مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند بر خلق و خوی اثر بگذارد، البته نوع موسیقی نیز بسیار مهم است. محققان دریافتند که موسیقی کلاسیک و مدیتیشن، باعث تقویت روانشناختیه در افراد می‌شوند در حالی که موسیقی‌های ناکارآمد بسیار مضر هستند.

موسیقی می‌تواند استقامت و عملکرد را بهبود بخشد

یکی دیگر از مزایای روانشناختی موسیقی، توانایی آن در افزایش عملکرد فرد است. دانشمندان دریافتند گوش دادن به موسیقی در حالی که در حال راه رفتن و حرکت هستید، باعث تنظیم ضربان قلب می‌شود. البته ریتم سریع موسیقی، هر چقدر تندتر باشد باعث عملکرد بهتری در راه رفتن و پیاده روی می‌شود. به گفته دکتر کراگژورژیس روانشناس: “موسیقی باعث تحریک هیجان و فیزیولوژیک در بدن می‌شود، دقیقاً مانند محرک‌های دارویی آرام بخش”.