اختلال طیف اوتیسم در بزرگسالان

اوتیسم در بزرگساان

در سالهای اخیر آگاهی نسبت به اختلال طیف اوتیسم در بزرگسالان به طرز چشمگیری افزایش یافته است که این مسآله هم افزایش تشخیص‌ها را نشان می‌دهد و هم درک عمومی‌ که حتی تشخیص در اواخر عمر، می‌تواند مزایای عمده و تسکین دهنده‌ای داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره علائم اوتیسم در بزرگسالان در ادامه مطلب با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

آیا در بزرگسالان می‌تواند علائم اوتیسم وجود داشته باشید؟

طبق مرکز کنترل بیماری، اختلال طیف اوتیسم (ASD) در همه گروه‌های سنی، نژادی، قومی‌و اقتصادی رخ می‌دهد. اوتیسم به طور کلی با مشکلات اجتماعی و ارتباطی و با رفتارهای تکراری مشخص می‌شود. اغلب اشکال شدید ASD در دو سال اول زندگی کودک تشخیص داده می‌شود، اما افراد با علائم کمتر ممکن است تا سنین بزرگسالی در زندگی‌شان تشخیص داده نشوند. می توانید برای بررسی علائم ASD در بزرگسالان از آزمون زیر کمک بگیرید:

علائم اوتیسم در سه زمینه اصلی دیده می‌شود:

• تعاملات اجتماعی
  • ارتباط کلامی‌و غیرکلامی
  • رفتارهای تکراری یا تشریفاتی

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم که عملکرد خوبی دارند شاید فقط چالش‌های خفیفی داشته باشند که بعضاً با علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) اشتباه گرفته می‌شوند. برخی دیگر ممکن است علائم شدیدتری داشته باشند، مانند اختلال زبان گفتاری. هیچ دو فرد مبتلا به ASD علائم یکسانی را که به یک شکل نشان داده شوند از خود نشان نمی‌دهند. صرف نظر از ظهور یا شدت، علائم ASD معمولاً در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند و با بهبود درک ما از این چالش‌ها، افراد بیشتری از هر زمان دیگری مبتلا به ASD تشخیص داده می‌شوند.

علائم اختلال طیف اوتیسم در بزرگسالان

اوتیسم در بزرگساان

علائم رایج اوتیسم در بزرگسالان عبارتند از:

• مشکل در تفسیر آنچه دیگران فکر می‌کنند یا احساس می‌کنند
  • مشکل در تفسیر حالات چهره، زبان بدن یا نشانه‌های اجتماعی
  • مشکل در تنظیم احساسات
  • مشکل در ادامه مکالمه
  • عدم انعکاس احساسات
  • دشواری در مکالمات طبیعی ؛ مستعد مونولوگ (سخنگوی تکی) در مورد یک موضوع مورد علاقه
  • تمایل به انجام رفتارهای تکراری یا روتین
  • شرکت در طیف محدودی از فعالیت‌ها
  • سازگاری دقیق با برنامه‌های روزمره ؛ انفجار هنگام وقوع تغییرات
  • به نمایش گذاشتن منافع خاص و ویژه

اختلال طیف اوتیسم (ASD) معمولاً یک بیماری مادام العمر است، اگرچه تشخیص و درمان به موقع می‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند.

علائم اوتیسم در بزرگسالان در خانه

اگر احساسات افراد دیگر شما را گیج می‌کند، شما مجموعه ای از مجسمه‌ها را روی میز خود دارید که باید همیشه در یک سطح باشند، این علائم و سایر نشانه‌های شایع ASD مانند موارد زیر می‌تواند در بزرگسالان در خانه مشهود باشد:

• اعضای خانواده شما با عشق از شما به عنوان “استاد غیرعادی” خانواده یاد می‌کنند، حتی اگر از نظر خودتان کار خاصی نمی‌کنید.
  • شما همیشه می‌خواستید دوست صمیمی‌ داشته باشید، اما هیچ وقت دوستی پایداری نداشته‌اید.
  • شما اغلب کلمات و اصطلاحات مخصوص خود را برای توصیف چیزها اختراع می‌کنید.
  • حتی وقتی در مکانی آرام مانند کتابخانه هستید، می‌بینید که صداهای غیر ارادی مانند صاف کردن مکرر گلوی خود درمی‌آورید.
  • شما هر روز هفته برنامه‌ای ثابت را دنبال می‌کنید و اتفاقات غیر منتظره را دوست ندارید.
  • عباراتی مانند، “کوه به کوه نمی‌رسد آدم به آدم می‌رسد” یا “جوجه رو آخر پاییز می‌شمرن” برای شما گیج کننده است.
  • شما همیشه در حال برخورد با اتفاقاتی هستید و روی پای خود نمی‌توانید بایستید.
  • ترجیح می‌دهید در اوقات فراغت خود بازی‌های فردی و ورزشی انجام دهید، مانند گلف، ورزشی که همه به جای تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک در یک تیم، برای خود کار می‌کنند.
اختلال طیف اوتیسم

علائم اوتیسم در بزرگسالان در محل کار

علائم ASD براساس شدت بیماری از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. علائم یا نشانه‌های مشابه ASD مانند موارد زیر ممکن است در محل کار آشکار باشد:

• وقتی که با رئیس خود در حال مکالمه هستید، ترجیح می‌دهید به دیوار، کفش یا هرجای دیگر نگاه کنید اما مستقیماً به چشمان او نگاه نکنید.
  • همکاران شما می‌گویند که شما مانند یک ربات صحبت می‌کنید.
  • هر یک از وسایل روی میز شما جای خاصی دارد و شما دوست ندارید که نظافتچی شرکت آنجا را گردگیری کرده و دستکاری کند.
  • شما به معنای واقعی در ریاضیات، یا کدگذاری نرم افزار مهارت دارید، اما برای موفقیت در زمینه‌های دیگر تلاش می‌کنید.
  • شما با همکاران خود به همان روشی که با خانواده و دوستانتان صحبت می‌کنید صحبت می‌کنید.
  • در طول جلسات، متوجه می‌شوید که صداهای غیر ارادی مانند صاف کردن مکرر گلوی خود در می‌آورید.
  • موقع صحبت با رئیس‌تان، در تشخیص اینکه آیا او از عملکرد شما راضی است یا از دست شما عصبانی، مشکل دارید.

علاوه بر این، افراد مبتلا به ASD ممکن است استعدادهای خارق العاده ای در مهارت‌های بصری، موسیقی، ریاضیات و هنر از خود بروز دهند و تقریباً 40 درصد افراد مبتلا به ASD دارای هوش متوسط ​​یا بالاتر از حد متوسط ​​هستند.

اگر این علائم یا علائم مشابه ASD را دارید، برای ارزیابی رسمی‌ با پزشک یا متخصص سلامت روان مشورت کنید و درباره گزینه‌های درمان علائم اوتیسم در بزرگسالان بیشتر تحقیق کنید و یاد بگیرید.

منبع: additudemag

لطفا امتیاز دهید