علائم و تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)

SAD

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) ترس بزرگ و مزمن از موقعیت‌های اجتماعی یا مربوط به عملکرد را تجربه می‌کنند که در آنها احتمال خجالت، طرد شدن یا مورد موشکافی دقیق قرار گرفتن وجود دارد. در این شرایط، افراد مبتلا به SAD تقریباً همیشه علائم جسمی ‌اضطراب را تجربه می‌کنند.

برای آشنایی با علائم و نحوه تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی در ادامه مطلب با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

اگرچه آنها می‌دانند ترسشان غیرمنطقی است، اما به نظر می‌رسد نمی‌توانند برای جلوگیری از آن كاری انجام دهند، بنابراین یا كاملاً از این موقعیتها فرار می‌كنند یا در حالی كه احساس اضطراب و پریشانی شدید دارند از آنها عبور می‌كنند. به این ترتیب، اختلال اضطراب اجتماعی فراتر از کمرویی روزمره است و می‌تواند بسیار مضر باشد.

علائم اختلال اضطراب اجتماعی به طور معمول در سه حوزه مختلف قرار دارد. در ادامه به هر یک از آنها خواهیم پرداخت. می توانید با انجام آزمون روانشناختی اضطراب سلامت خود را از نظر ابتلا به این اختلال بررسی کنید.

علائم جسمی

SAD

علائم جسمی ‌SAD می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. علائم جسمی ‌رایج عبارتند از:

• تاری دید
  • خجالت زدگی
  • درد قفسه سینه
  • تنگی قفسه سینه
  • لرز
  • خشکی دهان
  • احساس غیر واقعی بودن (غیر واقعی سازی) یا احساس جدا شدن از خود (شخصی سازی)
  • ضربان قلب (تپش قلب)
  • تندی ضربان قلب (تاکی کاردی)
  • برآمدگی در گلو
  • تنش عضلانی
  • پارستزی (سوزن سوزن شدن)
  • صدای زنگ گوش
  • تعریق
  • صدای لرزان

برای برخی از افراد، این علائم جسمی ‌ممکن است آنقدر شدید شود که به یک حمله وحشت کامل تبدیل شود. با این حال، برخلاف مبتلایان به اختلال وحشت، افراد مبتلا به SAD می‌دانند که وحشت آنها بیش از ترس در مورد حملات وحشت، ناشی از ترس از موقعیت‌های اجتماعی و مربوط به عملکرد است.

علائم شناختی

اختلال اضطراب اجتماعی همچنین شامل علائم شناختی است که شامل الگوهای فکری ناکارآمد می‌باشد. افرادی که دچار این بیماری هستند توسط افکار منفی و کمبود اعتماد به نفس در مورد موقعیت‌های اجتماعی و مربوط به عملکرد، اذیت می‌شوند.

در ادامه برخی از علائم رایج که ممکن است تجربه کنید وجود دارد:

• باورهای منفی: عقاید کاملاً محکم در مورد ناکافی بودن شما در موقعیت‌های اجتماعی و یا مرتبط با عملکرد در این موقعیت‌ها
  • سوگیری منفی: تمایل به کوچک کردن برخوردهای اجتماعی مثبت و بزرگنمایی توانایی‌های اجتماعی دیگران
  • افکار منفی: ارزیابی‌های منفی خودکار در مورد خودتان در موقعیت‌های اجتماعی یا مربوط به عملکردتان در این موقعیتها

به عنوان مثال، تصور کنید که کار جدیدی را شروع می‌کنید یا در روز اول به کلاس جدید وارد می‌شوید. مربی یا مدیر از همه می‌خواهد خود را به گروه معرفی کنند. کسی که دچار SAD است شاید فکرهای منفی مانند “همه به نظر می‌رسد خیلی آرام تر هستند”، “اگر من نتوانم خوب حرف بزنم چی؟” یا “اگر همه متوجه لرزش صدای من شوند چی؟”

این افکار به سرعت از کنترل خارج می‌شوند تا جایی که دیگر چیزهایی را که دیگران گفته اند نمی‌شنوید. وقتی نوبت شما می‌رسد، از کمترین کلمات ممکن برای صحبت و معرفی خودتان استفاده می‌کنید و امیدوارید که کسی متوجه اضطراب شما نشده باشد.

اگر این الگوهای فکری منفی بدون درمان ادامه داشته باشند، ممکن است با گذشت زمان عزت نفس شما را نیز از بین ببرند، بنابراین جستجوی درمان مؤثر برای SAD مهم است.

آزمون روانشناختی نگرش منفی به مشکل

علائم رفتاری

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به روش‌های خاصی رفتار می‌کنند. آنها تمایل دارند انتخاب‌های خود را بیش از ترجیحات، خواسته‌ها یا بلندپروازی‌های واقعی، براساس ترس و اجتناب انتخاب کنند. به عنوان مثال، ممکن است برای اجتناب از انجام سخنرانی، کلاس را ترک کنند یا ارتقا شغل را رد کنند، چراکه این کارها به معنای افزایش انتظارات اجتماعی و عملکردی است.

افراد مبتلا به SAD تعمیم یافته در موارد شدید در صورت عدم درمان، به طور ویژه در معرض خطر کیفیت زندگی پایین هستند. آنها ممکن است دوستان کمی ‌داشته باشند و یا هیچ دوستی نداشته باشند، هیچ رابطه عاشقانه ای نداشته باشند، تحصیل را رها کنند یا شغل خود را ترک کنند و برای تحمل اضطراب از الکل استفاده کنند.

در ادامه برخی از علائم رفتاری رایج آورده شده است:

• اجتناب: کارهایی که برای کاهش اضطراب از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی یا مربوط به عملکرد انجام شده یا نشده است
  • رفتارهای محافظه کارانه: اقداماتی که برای کنترل یا محدود کردن تجارب موقعیت‌های اجتماعی یا مرتبط با عملکرد انجام می‌شود
  • فرار: ترک یا فرار از یک وضعیت ترسناک اجتماعی یا عملکردی.

علائم در کودکان

اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان ممکن است متفاوت از بزرگسالان به نظر برسد. کودکان خردسال مبتلا به این اختلال ممکن است به والدین بچسبند و از آنها جدا نشوند، وقتی مجبور شوند در یک موقعیت اجتماعی قرار بگیرند، عصبانی شوند، از بازی با بچه‌های دیگر خودداری کنند، گریه کنند یا از یک ناراحتی معده یا مشکل جسمی ‌دیگری شکایت داشته باشند.

اغلب مهار رفتاری در دوران کودکی پیش درآمد اضطراب اجتماعی بعدی است. در مقابل، نوجوانان مبتلا به SAD ممکن است به طور کلی از گردهم آمدن گروهی پرهیز کنند یا علاقه چندانی به داشتن گروهی از دوستان نداشته باشند.

آزمون روانشناختی اضطراب کودکان

SAD

تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی با هیچ آزمایش آزمایشگاهی یا معاینه فیزیکی قابل انجام نیست. مانند همه اختلالات روانی، تشخیص براساس این است که آیا فرد معیارهای استانداردی را که انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) تعیین کرده است، دارد یا نه. متخصصان سلامتی روان به کتابچه ای به نام راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که توسط APA منتشر شده است، مراجعه می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که اضطراب اجتماعی بیشتر از مردان بر زنان تأثیر می‌گذارد. به همین ترتیب، متخصصان توصیه می‌کنند پزشکان باید دختران و زنان 13 ساله و بالاتر را از نظر اختلالات اضطرابی غربال کنند. از آنجا که اختلالات اضطرابی با گذشت زمان می‌توانند بدتر شوند، مداخله زودهنگام می‌تواند منجر به نتایج بهتر و بهبود حال شود.

روند تشخیص شامل بررسی تاریخچه سلامت روان بیمار و مصاحبه برای ارزیابی ادراکات و تجربیات شخص است.

با توجه به SAD، یکی از اهداف ارزیابی این است که تعیین کنید آیا ترس به حدی است که بتواند در عملکرد روزانه، کار در مدرسه، شغل یا روابط شما تداخل ایجاد کند.

معیارهای تشخیصی SAD

• شما ترس یا اضطراب را در مورد یک یا چند موقعیت اجتماعی که ممکن است توسط دیگران مورد موشکافی قرار گیرید، مشخص کرده اید مانند ملاقات با افراد جدید، موقع غذا خوردن تحت نگاه کسی بودن یا سخنرانی.
  • شما می‌ترسید که به دلیل عملکردتان یا نشان دادن علائم اضطراب توسط دیگران طرد یا تحقیر و یا خجالت زده شوید.
  • شما همیشه در این شرایط ترس یا اضطراب را تجربه می‌کنید.
  • ترس یا اضطرابی که تجربه می‌کنید متناسب با تهدید واقعی موقعیت نیست.
  • این ترس یا اضطراب 6 ماه یا بیشتر به طول انجامیده است.
  • این ترس یا اضطراب باعث پریشانی یا اختلال قابل توجه در زمینه‌های مهم زندگی شما مانند کار یا ارتباط با دیگران می‌شود.
  • این ترس یا اضطراب را نمی‌توان به اثرات دارو یا داروهای خاصی نسبت داد، با اختلال روانی دیگری توضیح داده نمی‌شود و مربوط به بیماری خاصی نیست.
  • اگر این ترس‌ها را فقط زمان سخنرانی یا اجرا در جمع تجربه می‌کنید، “فقط عملکرد” ​​به تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی شما اضافه می‌شود.

سایر ابزارهای تشخیصی

علاوه بر استفاده از معیارهای تشخیصی DSM-5 برای ارائه تشخیص، گاهی متخصصان سلامتی روان از مقیاس‌های رتبه بندی برای ارزیابی سطح اضطراب اجتماعی یا انواع خاصی از علائم استفاده می‌کنند. این موضوع به ویژه در مورد درمان می‌تواند مفید باشد، زیرا علائم شما می‌تواند قبل و بعد از درمان ارزیابی شود تا مشخص شود آیا اوضاع بهبود یافته است.

برخی از نمونه‌های ارزیابی‌های دیگر شامل مقیاس کوچک ترس از هراس اجتماعی و مقیاس اضطراب اجتماعی لیبوویتز است. به عنوان بخشی از درمان شناختی رفتاری، از مقیاس واحدهای ذهنی پریشانی نیز استفاده می‌شود.

چه موقع به دنبال کمک باشید

اگر با اضطراب اجتماعی زندگی می‌کنید، ممکن است از خود بپرسید که آیا علائم آنقدر شدید است که برای مشکل شما اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) تشخیص داده شود؟ ممکن است فهمیدن اینکه آیا آنچه شما تجربه می‌کنید بیماری قابل تشخیص است یا نه سخت باشد.

به عنوان یک قاعده سرانگشتی، اگر علائمی‌که تجربه می‌کنید به طرز منفی بر جنبه‌های زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد (مانند روابط، کار یا مدرسه) یا خود را در حال اجتناب از موقعیت‌های مختلف اجتماعی به دلیل اضطراب می‌دانید، حتماً لازم است تا به پزشک مراجعه کنید.

یک روانپزشک یا سایر متخصصان سلامتی روان می‌توانند به درمان مشکل شما کمک کنند. خبر خوب این است که علائم SAD به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند. علائم جسمی‌، شناختی و رفتاری SAD می‌تواند به خوبی به روان درمانی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، مواجهه درمانی و دارو پاسخ دهد.

اگر قبلاً SAD برای شما تشخیص داده نشده است، دستیابی به تشخیص و یافتن یک درمانگر اضطراب باید اولویت اول شما باشد.

تشخیص‌های افتراقی

اختلالت زیادی وجود دارد که با اختلال اضطراب اجتماعی شباهت دارند. اغلب، این موارد می‌تواند همراه با SAD تشخیص داده شوند. تشخیص افتراقی ممکن است شامل شرایط زیر باشد:

• كوتاهی انتخابی: كوتاهی انتخابی شامل عدم صحبت در موقعیت‌های خاص اجتماعی (مثلاً در مدرسه) است و معمولاً در كودكی تشخیص داده می‌شود. کودکان مبتلا به این اختلال در مدرسه قادر به صحبت نیستند اما ممکن است در خانه با خانواده خود صحبت کنند.
  • اختلال روان حرف زدن در دوران کودکی (لکنت زبان): اختلال لکنت زبان در دوران کودکی به عنوان یک اختلال رشد عصبی ذکر شده، اما همچنین می‌تواند باعث اضطراب در مورد صحبت در جمع شود.
  • اختلال شخصیت اجتنابی: این اختلال همان علائم اختلال اضطراب اجتماعی را دارد، اما در یک درجه قوی تر، با الگوی اجتناب گسترده تری.
  • اختلال وحشت: اختلال وحشت شامل حملات وحشت غیر منتظره ای است که به نظر می‌رسد از حالت آبی رنگ خارج می‌شوند. برخلاف مبتلایان به SAD، افراد مبتلا به اختلال وحشت ممکن است به علت پزشکی اضطراب خود مشکوک باشند.
  • آگورافوبیا: آگورافوبیا در کنار اختلال وحشت تشخیص داده می‌شود و به ترس از حمله وحشت در مکانی گفته می‌شود که فرار از آن سخت باشد. در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی نیز ممکن است اختلال هراس و آگورافوبیا تشخیص داده شود، اما اینها اختلالات جداگانه ای هستند.
  • اختلال طیف اوتیسم (ASD): اختلال طیف اوتیسم شامل اختلال در ارتباطات اجتماعی در طیف وسیعی از زمینه‌ها است. کودکانی که اوتیسم با عملکرد بالا دارند (سطح 1) ممکن است اضطراب اجتماعی نیز داشته باشند.
آزمون روانشناختی طیف اوتیسم

کلام آخر

در حالی که فقط یک متخصص سلامتی روان آموزش دیده می‌تواند تشخیص  و خدمات پایش و سنجش را ارائه دهد، اما خواندن علائم این اختلال به شما کمک می‌کند تا آنچه شما احساس می‌کنید نوعی اختلال اضطراب اجتماعی است یا خیر.

اگر متوجه شدید که علائم شما با تشخیص SAD مطابقت دارد، بدانید که کمک برای  انواع درمان در دسترس است. کمک گرفتن ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد، اما گام در مسیر درست و در آخر ارزش آن خواهد بود.