همکاران درمانگر طب سوزنی کلینیک اعصاب و روان هیربد:

شمس الدین نورمحمدی

روانپزشک از دانشگاه شهید بهشتی. تمرکز در زمینه اختلالات خلقی،اضطرابی،انواع وسواس، اختلالات خواب و… در بزرگسالان.

ویزیت و درمان طب سوزنی

مقدمه

طب سوزنی نوعی درمان است که در آن از سوزن های ریز بر روی پوست فرد استفاده می شود. این سوزن های ریز در نواحی خاصی از بدن قرار می گیرد و در عمق های متعددی وارد بدن می شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد طب سوزنی اگر به درستی استفاده شود می تواند به تسکین درد کمک کند و برای شرایط مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. اینکه طب سوزنی چگونه کار می کند هنوز مشخص نیست. برخی از افراد بر این باورند که این طب باعث متعادل شدن انرژی های حیاتی بدن می شود و برخی نیز ادعا می کنند طب سوزنی اثر نورولوژیکی دارد.

تاریخچه

طب سنتی چینی توضیح می دهد که سلامت، نتیجه تعادل در انرژی های مختلفی است که در بدن وجود دارد.  متخصصان طب سنتی چینی معتقدند که بیماری هایی که انسان ها با آن دست و پنجه نرم می کنند نتیجه عدم تعادل این نیروهاست. Qi از طریق مسیرهای موجود در بدن انسان جریان پیدا می کند. این مسیرها و جریانات انرژی از طریق ۳۵۰ نقطه در طب سوزنی در بدن در دسترس هستند.

قرار دادن سوزن ها در نقاط مناسب بدن  می تواند جریان انرژی را دوباره به حالت تعادل بازگرداند. البته هیچ شاهد علمی برای اینکه نقطه ای در بدن به نام نقطه های طب سوزنی وجود داشته باشد، نیست. مطالعات متعدد انجام شده نشان می دهد طب سوزنی فقط برای برخی از شرایط می تواند مفید و کارساز باشد. برخی از متخصصان از علم اعصاب برای توضیح طب سوزنی استفاده می کنند.

نقاطی که در این طب به کار می رود به نظر جایگاهی است که اعصاب، عضلات و بافت های همبند تحریک می شوند. این تحریک باعث افزایش جریان خون می شود و موجب می گردد مسکن های طبیعی بدن به کار بیفتد.

تحصیلات و گرایش های همکاران ارایه دهنده خدمت

همه متخصصین مغز و اعصابی که در این حیطه فعالیت دارند برای سنجش و درمان بیماری های مغز و اعصاب آموزش می بینند. از نظر تحصیلی و فرایند آموزشی، متخصص مغز و اعصاب پیش از دوره تخصص باید در رشته ی پزشکى فارغ‌التحصیل شده و سپس در دوره ی تخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) شرکت کرده و آموزش تخصصی ببیند. پس از پایان دوره تخصص، این متخصصین بسته به علاقه در دوره های فوق تخصصی مربوط به طب سوزنی شرکت می کنند تا در این حیطه خاص به فعالیت مشغول شوند.

فرایند ارایه خدمت

طب سوزنی می تواند شرایط بیمار را بررسی کند و مشکلش را ارزیابی نماید. بعد از بررسی فرد متخصص یک یا چند سوزن ریز و استریل شده را در نقاط مرتبط قرار می دهد و می تواند شرایط موجود را با آن ها بهبود ببخشد.  از بیمار خواسته می شود تا بر روی پشت، جلو یا یک طرفش بخوابد . این موضوع بسته به جایی که قرار است سوزن قرار گیرد متغیر خواهد بود. متخصص طب سوزنی باید از سوزن های یکبار مصرف و استریل بهره ببرد.  وقتی سوزن ها بر روی نقاط موجود قرار داده می شود بیمار حس سوزن سوزن شدن خواهد داشت.بعد از اینکه سوزن ها قرار داده شد، دردی که در آن نقطه بیمار را اذیت می کرد به تدریج فروکش می کند. استفاده از طب سوزنی درد زیادی برای بیماران نخواهد داشت. گاهی از اوقات سوزن ها  گرم می شوند یا با جریان الکتریسیته تحریک می شوند. حالا سوزن های وارد شده به بدن باید چیزی حدود ۵ الی ۳۰ دقیقه در سر جایشان بمانند. تعداد دفعات درمانی به فرد بستگی دارد. فردی که بیماری مزمنی دارد  ممکن است به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشد. مشکلات حاد معمولا  بعد از ۸ الی ۱۲ جلسه بهبود پیدا می کند.

این خدمت برای چه افرادی مناسب است

مطالعاتی که در آلمان انجام شده است نشان می دهد طب سوزنی می تواند تنش  مرتبط با سردرد و میگرن را کاهش دهد. NCCIH بیان می کند طب سوزنی، به درمان شرایطی همچون موارد زیر کمک خواهد کرد:

• کمردرد
  • درد گردن
  • استئوآرتریت
  • درد زانو
  • سردرد و میگرن

آن ها اختلالات دیگری که ممکن است با طب سوزنی بهبود یابند را هم فهرست کرده اند اما تایید این مزایا به تحقیقات علمی بیشتری نیاز دارد. در سال ۲۰۰۳،  سازمان بهداشت جهانی شرایط یکه طب سوزنی ادعا می کند می تواند بهبود ببخشد را فهرست کرد. این شرایط در برگیرنده موارد زیر خواهد بود:

• فشار خون بالا و فشار خون پایین
  • حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی
  • برخی از شرایط مرتبط با معده
  • دوره های قاعدگی دردناک